SEO (z angielskiego Search Engine Optimization) to optymalizacja serwisów WWW do wytycznych wyszukiwarek oraz wyszukiwanych najczęściej fraz, aby zwiększyć widoczność danej strony. Jest to szereg pracochłonnych działań, których efekty często przychodzą dopiero po kilku miesiącach. Dla zwiększenia efektywności i stabilności pozycji w wynikach wyszukiwania, nie warto w tym wypadku iść na skróty – aby znaleźć się w dobrym miejscu na dłuższy czas, potrzebna jest cierpliwość i odpowiednie działania.
Cel pozycjonowania stron
Systematyczna praca nad SEO strony bądź sklepu e-commerce to bardzo ważny element marketingu internetowego. Dzięki pojawieniu się danej domeny na wysokiej pozycji wśród wyników wyszukiwania, wzrasta ruch organiczny w serwisie. Im więcej osób znajdzie się na danej stronie, tym większa sprzedaż zostanie osiągnięta. To również przewaga nad konkurencją – odnośniki znajdujące się wyżej budują większe zaufanie oraz rozpoznawalność. Dopasowanie odpowiednich słów kluczowych do danej branży i grupy docelowej to klucz do sukcesu. Największym celem pozycjonowania jest znalezienie się w TOP10 Google, wyświetlanych na pierwszej stronie po wysłaniu zapytania. Użytkownicy wyszukiwarki wiedzą, że te witryny najlepiej pasują do ich wyszukiwania, dlatego algorytm odpowiednio je dopasował.
Dwa obszary SEO
Działania zarówno w zakresie pozycjonowania stron w Katowicach jak i Warszawie czy Gdyni można podzielić na dwa obszary:
1. on-site:
- optymalizacja treści;
- dopasowanie nagłówków (Hx), meta tagów, title, description;
- zmiana struktury linków;
- odpowiedni dobór słów kluczowych;
- struktura strony przyjazna dla wyszukiwarek.
2. off-site:
- konfiguracja Google Analytics;
- konfiguracja Google Search Console;
- pozyskiwanie dobrej jakości linków (link building).
Wszystkie wymienione działania dążą do podniesienia reputacji strony, tworzenia jakościowych treści i oferowania odpowiedzi na konkretne zapytania, zadawane przez użytkowników.
Pozycjonowanie w Polsce
Optymalizować stronę można pod kątem promowania jej na cały świat, kraj lub nawet na konkretne miasto. Zależy to od danej branży i efektów, jakie chce się osiągnąć. W Polsce coraz więcej serwisów stawia na profesjonalne pozycjonowanie, z pomocą specjalisty od SEO. Dzisiejszy rynek jest bardzo konkurencyjny, niezależnie od gałęzi, wymaga więc podejmowania dodatkowych środków. Obecność w Internecie to teraz “must have”, a bez dobrej optymalizacji i wysokiej pozycji w wyszukiwarkach, niemożliwe jest osiągnięcie sukcesu, jeśli nie mówimy o wyjątkowej niszy. Warto więc postawić na doświadczenie i wiedzę kompetentnych osób, aby zajmowane miejsce w Google było wysokie i stabilne na długi czas.