Klienci biznesowi są najbardziej uciążliwą grupą dla obsługi hotelowej, a to ze względu na wysokie wymagania, ale jednocześnie jest to grupa, która generuje wysokie dochody.
Oczywiste jest iż pobyt w hotelu dla klienta biznesowego wiąże się z wykonywaniem obowiązków zawodowych. Istotnym jest iż są to goście, którzy regularnie odwiedzają hotele, dzięki temu mają porównanie usług hotelowych i jakości obsługi.
Wymagania klientów biznesowych są zazwyczaj specyficzne i bardzo wysokie – o ile goście prywatni bez większego problemu akceptują minimalistyczny pokój, o tyle klient biznesowy oczekuje przynajmniej namiastki domu, czyli zmniejszenia pustej przestrzeni i wyposażenia pokoju w odpowiedni telewizor. Ważnym jest dla klienta biznesowego aby w pokoju hotelowym było biurko i dobry dostęp do internetu WiFi.
Większość klientów biznesowych oczekuje alternatywy pomiędzy standardowym pokojem, apartamentem i kawalerką.
Hotele nastawione na gości biznesowych, dążące do zainteresowania stałych klientów, powinny posiadać dobrą restaurację, która zachęci klientów do skorzystania z oferty. Niezbędne jest zatem zadbanie o bogate menu, uwzględniającą indywidualne potrzeby alergików, a także indywidualne mody i upodobania kulinarne Gości. Optymalnym rozwiązaniem jest kuchnia międzynarodowa z regionalnym akcentem. Uzupełnieniem restauracji powinna być kawiarnia.
Istotnym elementem w ofercie hotelu nastawionego na gości biznesowych są sale konferencyjne, najlepiej kilka. Za organizację wszystkich wydarzeń w salach konferencyjnych odpowiada personel hotelu.
Goście biznesowi to z definicji osoby aktywne, dlatego hotele powinny zadbać o dodatkowe atrakcje, takie jak bar czy basen, grota solna czy zabiegi wellness.
Ważną kwestią dla gości biznesowych jest również atrakcyjna lokalizacja hotelu, dająca możliwość ucieczki od codziennego zgiełku miasta.
Warto również pamiętać, że według statystyk klienci biznesowi generują ponad 1/3 wszystkich obrotów w branży hotelarskiej.
Obiady firmowe są ważnym elementem – wynika to głównie z faktu, że obiady firmowe podlegają prawnie odliczeniu od podatku. Mówimy o posiłkach, podczas których załatwiane są ważne sprawy biznesowe. Obiady firmowe to atrakcyjna opcja dla standardowych wyjazdów służbowych.
Wychodząc naprzeciw potrzebom klientów biznesowych, wiele hoteli w oferuje sale konferencyjne i restauracje przystosowane do obsługi klientów biznesowych i ich gości. Lunche biznesowe okazują się szczególnie ważne dla gości zagranicznych, dla których takie rozwiązanie jest standardem.
Należy również zadbać o atrakcyjny pakiet rozrywkowy, zwłaszcza gdy są to goście, którzy odwiedzili miasto po raz pierwszy – w tym przypadku jednak należy wziąć pod uwagę ich indywidualny harmonogram i możliwość zaplanowania czasu na ich własny, w takim przypadku lunch biznesowy okazuje się optymalnym rozwiązaniem.
Należy również pamiętać, że atrakcyjne miejsce pobytu nie wystarczy, aby w pełni zadowolić klientów biznesowych, jest to ważne zwłaszcza, gdy w trakcie spotkania realizowany jest program. Obowiązkiem hotelu jest zapewnienie efektownej dekoracji i smacznych potraw.