Zarządzanie wiedzą i rozwój biznesu
Wiedza biznesowa jest ważnym atutem strategicznym. Jest to suma umiejętności, doświadczeń, możliwości i wiedzy eksperta, które wspólnie tworzysz i polegasz na swojej działalności. Jako wspólny zasób wiedza kształtuje i wpływa na wszystkie działania w firmie i wokół niej.
Rodzaje wiedzy biznesowej
Wiedza może istnieć w wielu postaciach, ale zazwyczaj należy do jednej z trzech głównych kategorii:
- Tajemna wiedza – osobiste know-how lub umiejętności zakorzenione w doświadczeniu lub praktyce (np. Zmysł estetyczny lub intuicja). Wiedza ukryta jest trudna do zapisania, wizualizacji lub przeniesienia.
- Jawna wiedza – artykułowana wiedza zapisana w dokumentach, notatkach, bazach danych itp. Wyraźna wiedza jest łatwa do przechowywania, dystrybucji i komunikacji.
- Wiedza osadzona – umiejętności i zrozumienie zamknięte w procesach, produktach, regułach lub kulturze organizacyjnej (np. Nieformalne procedury, kodeksy postępowania, etyka organizacyjna).
Wiedza może należeć do osób lub grup w firmie lub istnieć na poziomie organizacji. Możesz także udostępniać je innym organizacjom.
Możesz zastosować wiedzę biznesową w wielu obszarach organizacyjnych i kompetencjach, od zarządzania finansowego i zarządzania organizacją, po analizę rynku, planowanie strategiczne i zasoby ludzkie. Zobacz więcej na temat szkoleń, kursów biznesowych.
Przykłady wiedzy biznesowej
Przykłady wiedzy, która już istnieje w Twojej firmie, obejmują:
- umiejętności, kompetencje i doświadczenia pracowników
- projekty i procesy dla twoich towarów i usług
- dane branżowe lub rynkowe uzyskane z badań
- twoje pliki lub dokumenty (elektroniczne lub inne)
- dane klienta lub informacje o dostawcach i udziałowcach
- Twoje plany dotyczące przyszłych działań, takie jak pomysły na nowe produkty lub usługi
Znaczenie wiedzy biznesowej
Wiedza ma wielką wartość, ponieważ jest z natury unikalna dla twojej organizacji. Kształtuje i napędza Twoją działalność biznesową, zdolność do sprzedawania lub robienia więcej i odróżnienia się od konkurencji.
Indywidualna wiedza jest łatwo tracona, szczególnie gdy odchodzą kluczowi pracownicy. Upewnij się, że twoi pracownicy dzielą się wiedzą i umiejętnościami i przekazuj je swoim następcom, gdzie tylko jest to możliwe. Na przykład możesz:
- organizuj sesje burzy mózgów
- organizować kursy szkoleniowe
- utrzymywać aktualną dokumentację dotyczącą procesów i procedur
Porady dla biznesu http://www.poradniki24h.pl/temat/biznes/ – poznaj ciekawe informacje, porady.
Czym jest zarządzanie wiedzą w biznesie?
Twoje zrozumienie tego, czego chcą klienci, w połączeniu z wiedzą pracowników, można uznać za bazę wiedzy. Właściwe wykorzystanie tej wiedzy może pomóc w bardziej wydajnym prowadzeniu firmy, zmniejszyć ryzyko biznesowe i w pełni wykorzystać możliwości. Jest to znane jako zaleta wiedzy.
Czytaj – Oprogramowanie do obsługi dziekanatu
Efektywne zarządzanie wiedzą umożliwia tworzenie, przekazywanie i stosowanie wiedzy na różnych poziomach w spójny i produktywny sposób.
Poznaj porady z biznesu – https://porady123.pl/biznes